EVÄSTEIDEN KÄYTTÖ
Evästeiden avulla parannetaan sivuston toimivuutta ja sivuston sisältöä. Evästeiden avulla kerätään tietoa sivuilla vierailuista ja tallennetaan tietoa joka sallii meidän luoda uusia ominaisuuksia kuten vertailutyökalun. Evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja. Löydät lisää tietoa evästeistä Yksityisyydensuoja sivulta.

4.6.2018

Täysin uusi Ford Fiesta Active Crossover yhdistää katumaastureiden vetovoiman ja täydellisen Fiesta-ajokokemuksen

  • Täysin uusi Fiesta Active crossover yhdistää katumaasturin tyylin ja monipuolisuuden palkittuun Fiesta-pikkuautoon ja tulee saataville Euroopan kasvavalle katumaastureiden asiakaskunnalle.
  • Aktiiviseen elämäntyyliin soveltuvaa, SUVeille tyypillistä jykevää ulkoista muotoilua korostavat ainutlaatuiset kevytmetallivanteet sekä kattokaiteet. Korotettu ajokorkeus ja optimaalinen jousitus helpottavat epätasaisilla teillä ajamista.
  • Normaali, eko- ja liukkaan kelin ajotilat antavat kuljettajille itsevarmuutta kaikkiin ajo-olosuhteisiin. Tehokkaisiin ja polttoainetaloudellisiin moottoreihin lukeutuvat Fordin 1,0-litrainen EcoBoost bensiinimoottori ja 1,5-litrainen TDCi-dieselmoottori.
  • Edistyneet kuljettajaa avustavat teknologiat auttavat välttämään onnettomuuksia ja lieventämään onnettomuuksien vaikutuksia hyödyntämällä antureita, jotka pystyvät skannaamaan tietä jopa 130 metriä eteenpäin, eli yli jalkapallokentän pituuden.
  • Eleganttien sisätilojen SYNC 3 -yhdistettävyys, jopa 8-tuumaiset kosketusnäytöt ja ensiluokkainen B&O PLAY -audiojärjestelmä sekä avattava panoramakatto tekevät ajomatkoista mukavampia.

Vantaa 15.5.2018 – Täysin uusi Fiesta Active on uuden Active crossover -perheen ensimmäinen malli. Autosarjan inspiraationa ovat toimineet jykevät ja monipuoliset katumaasturimallit, joissa yhdistyvät Fordin hauskan ajamisen mahdollistava dynamiikka ja hienostuneet mukavuus- ja kuljettajaa avustavat teknologiat Euroopan kasvavan katumaastureiden ja crossoverien asiakasryhmän käyttöön.

Täysin uusi Fiesta Active tuo Fiestan viisiovisen korin tyyliin entistä enemmän käytännöllisyyttä, esimerkiksi epätasaisilla teillä ajamista helpottavan korotetun ajokorkeuden sekä kaupunki- ja maantieajoon soveltuvan korkeamman ajoasennon myötä.

Katumaasturimainen ulkoinen muotoilu sopii aktiiviseen elämäntyyliin. Jykevää ilmettä korostavat yksilölliset 17-tuumaiset kevytmetallivanteet sekä kattokaiteet pyörien tai urheiluvälineiden kuljettamiseen. Autossa on urheiluistuimet, joissa on ylelliset materiaalit ja muotoilu, äänikomennolla toimiva SYNC 3 -tietoviihdejärjestelmä vakiovarusteena sekä ensiluokkaisen äänenlaadun takaavan B&O PLAY -premium audiojärjestelmä.

Fiesta Activen ajokokemusta tehostaa Drive Mode -ajotilavalinta, jonka avulla kuljettajat voivat valita normaalin, eko- tai liukkaan kelin ajotilan sopeuttamaan ajo-ominaisuudet senhetkiseen ajoympäristöön yhdellä napin painalluksella. Moottorivaihtoehtoja ovat Fordin palkittu 1,0-litrainen 140-hevosvoimainen EcoBoost-bensiinimoottori sekä 1,5-litrainen 120-hevosvoimainen TDC1-dieselmoottori.

”Autonomistajat rakastavat katumaastureiden monipuolisuutta, rohkeaa tyyliä ja itsetuntoa hiveleviä ominaisuuksia, ja kysyntä on suurempi kuin koskaan. Siksi olemme yhdistäneet nämä ominaisuudet täysin uuden Fiestamme luokkansa parhaaseen ajokokemukseen edistyneiden ajoteknologioiden lisäksi, minkä lopputuloksena on asiakkaidemme aktiivisiin elämäntyyleihin täydellisesti sopiva Fiesta Active crossover”, totesi Roelant de Waard, (vice president, Marketing, Sales & Service, Ford of Europe).

Fordin katumaasturien myynti kasvoi 24 prosenttia vuonna 2017, minkä tuloksena lähes joka viides Euroopassa myyty Ford-ajoneuvo oli SUV. Tulosta tukevat viime vuosien ennätyskorkeat pienikokoisen EcoSportin, keskikokoisen Kugan sekä suurikokoisen Edgen myyntiluvut. Täysin uuden Fiesta Activen lisäksi myyntiin tulevat myöhemmin tänä vuonna uusi pienikokoinen KA+ Active -malli (ei Suomessa) sekä täysin uusi Focus Active viisiovisena ja wagon-mallina.

Rohkeaa ja jykevää suunnittelua

Täysin uusi Fiesta Active on jykevämpi versio täysin uuden Fiestan elegantista ulkomuodosta. Fiesta Activen tunnistaa etupuskurista pyöräkoteloiden ja helman kautta aina takapuskuriin ulottuvasta tummasta korinosasta. Verkkokuvioista tummaa etusäleikköä reunustaa tumma kehys, ja etusumuvaloja koristavat dynaamiset C:n muotoiset puskuriupotukset.

Mittojen mukaan muotoiltu takapuskuri antaa mallille kunnioitusta herättävän ulkomuodon, jota korostavat LED-perävalot. Etu- ja takapuskurin alla on kirkkaat levyt. Vain Active-malliin saatavat 17-tuumaiset kevytmetallivanteet ovat saatavilla metallisen tai mustan sävyisenä. Ulkoväreihin lukeutuvat Lux Yellow, Ruby Red ja Blue Wave. Lisäksi asiakkaat voivat valita mustan tai punaisen kontrastisävyisen katon, riippuen auton korin väristä.

Fiesta Activen ajokorkeutta on korotettu täysin uuden Fiestan alustasta 18 millimetrillä ja raideväliä on kasvatettu 10 millimetriä. Tämä synnyttää vaikuttavamman ilmeen, paremmat ajo-ominaisuudet epätasaiselle tielle sekä itsevarmuutta antavan ajoasennon.

Sisätiloissa on käytetty korkealaatuisia materiaaleja ja saumattomia pintoja, joiden lisäksi hallintalaitteiden asetteluun on kiinnitetty erityistä huomioita. Nahkainen ohjauspyörä ja vaihdekeppi sekä satiinipintaiset alumiiniyksityiskohdat antavat sisätiloille korkealaatuisen ilmeen. Korinväriset koriste-elementit toimivat kontrastina keskikonsolissa ja matkustajanpuoleisessa kojelaudassa.

Fiesta Activen urheiluistuimiin voi valita värikkäät ompeleet, jotka muodostavat vaakasuoria rivejä selkänojia pitkin. Istuimet tukevat kuljettajan ristiselkää, minkä lisäksi sekä kuljettaja että matkustaja voivat säätää niitä neljään suuntaan. Lisävarusteena saatavan panoraamakaton avulla matkustamoon tulvii päivänvaloa, joka antaa sisätiloihin lisää avoimuutta ja tilavuutta.

Fiesta Activen sisätilojen suunnittelussa on huomioitu mutaisten saappaiden, hiekkaisten rantapyyhkeiden ja läpimärkien matkustajien synnyttämät sotkut. Fiestan istuinmateriaalit ja matot on testattu Fordin materiaalilaboratoriossa Duntonissa, Isossa-Britanniassa. Istuinten pielukset testataan 60 000 koestusjakson avulla kulutuksen kestävyyden takaamiseksi. Lisäksi värien elinvoimaisuus testataan sääkestävyyslaitteen avulla ja analysoidaan spektrometrillä, jotta värit eivät haalistu huomattavassakaan ultraviolettivaloaltistuksessa. Nahkaisten ohjauspyörien sietokykyä jopa aurinkovoidetta vastaan testataan.

Soveltuvuutta niin rankkoihin kuin tasaisiin olosuhteisiin

Täysin uusi Fiesta Active antaa kuljettajille itsevarmuutta niin tasaisella asfaltilla kuin soralla tai liukkaalla tiellä, samalla kun se hyödyntää monesti palkitun täysin uuden Fiestan hauskoja ajo-ominaisuuksia.

Optimoiduissa etuiskunvaimentimissa on uusi hydraulinen ulosjouston rajoitin töyssyjen ja tärähdysten tasoittamiseksi epätasaisten pintojen yli ajettaessa. Jousituksen nivelten ainutlaatuinen geometria ja mittojen mukaan tehdyt jousien ja iskunvaimentimien asetukset yhdessä sähkötoimisen ohjaustehostimen (EPAS) ja elektronisen ajovakauden hallintajärjestelmän (ESC) kanssa parantavat ajomukavuutta ja auton reagointia erilaisilla tienpinnoilla ajettaessa.

Fiesta Active -malleissa on valittavissa kolme ajotilaa:

Normaali ajotila, joka hyödyntää ESC- ja luistonestojärjestelmien vakioasetuksia jokapäiväisessä ajamisessa

Eko-ajotila, joka on saatavilla ainoastaan kuusivaihteisten manuaalivaihteistojen kanssa, säätää moottorin ja kaasutuksen asetuksia ja auttaa näin kuljettajia säästämään polttoainetta tarvittaessa

Liukkaan kelinajotila, joka säätää ESC- ja luistonestojärjestelmien asetuksia ja tuo vakautta huonosti pitävillä tienpinnoilla, kuten lumella ja jäällä ajettaessa, mikä vähentää pyörien sutimista esimerkiksi liikkeelle lähdettäessä. Liukkaan kelin ajotila auttaa kuljettajia myös säilyttämään hallinnan kaarteissa ja kaistanvaihdoissa liukkaissa olosuhteissa kaasun ja jarrujen ali- tai yliohjautuvuutta ehkäisevien säätöjen myötä.

Edistyksellistä kuljettajaa avustavaa teknologiaa

Täysin uusi Fiesta Active tarjoaa kokonaisvaltaisen valikoiman kuljettajaa avustavia teknologioita, jotka ovat saatavilla kaikkiin täysin uusiin, viime vuonna Euroopassa myyntiin tulleisiin Fiesta-malleihin. Teknologioiden tukena toimivat kamerat, tutkat ja ultraäänianturit, jotka pystyvät tarkkailemaan ajoneuvon ympäristöä ja skannaavat tietä eteenpäin jopa 130 metriä – yli jalkapallokentän pituuden verran.

Pre-Collision Assist -törmäyksenestoavustin jalankulkijan tunnistuksella havaitsee tiellä tai sen lähistöllä kulkevat ihmiset, jotka saattavat joutua törmäyskurssille ajoneuvon kanssa. Järjestelmä hyödyntää Fiestan etuvaloja. Se on suunniteltu ehkäisemään sekä autojen etuosan ja jalankulkijoiden välisiä että muita törmäyksiä. Leveämpi kamerakulma helpottaa jalankulkijoiden liikkeiden seuraamista.

Uusiin ominaisuuksiin lukeutuvat lisäksi liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä automaattiset kaukovalot, jotka toimivat entistä tehokkaammin tilanteissa, joissa vastakkaisten ajoratojen keskellä sijaitsee este. Se auttaa myös lähestyvien rekkojen havaitsemisessa, jotta esteiden yläpuolella istuvien kuskien näkyvyys ei vaarannu. Kauko- ja lähivalojen vaihtamista on myös sujuvoitettu ominaisuudella, joka takaa pehmeämmän siirtymän kauko- ja lähivalojen välillä. Tämä lisää ajomukavuutta erityisesti pimeällä/yöaikaan.

Muita kuljettajaa avustavia toimintoja ovat aktiivinen vakionopeudensäädin ja säädettävä nopeudenrajoitin, kuolleenkulman varoitusjärjestelmä, risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta, kaistanpitoavustin, kaistavahti ja Forward Collision Warning -törmäyksenvaroitusteknologia.

Täysin uusi Fiesta on saanut viiden tähden Euro NCAP -luokituksen, ja sen turvaominaisuuksiin lukeutuvat sivuturvaverhot, jotka on suunniteltu nostamaan matkustajan käden pois iskualueelta, ulommaisten takaistuinten turvavöiden voimanrajoitin ja esikiristimet sekä etumatkustajan turvatyyny, joka ovat kytkettävissä pois päältä turvaistuinta käytettäessä.

Ensiluokkainen yhdistettävyys ja äänentoisto

Täysin uuden Fiesta Activen ensiluokkainen yhdistettävyys ja äänentoisto auttavat asiakkaita saamaan kaiken irti seikkailuistaan tien päällä.

Ford SYNC 3 -järjestelmän ansiosta Fiesta Activen kuljettajat voivat hallita audio- ja navigointiominaisuuksia sekä järjestelmään kytkettyjä älypuhelimia helpoilla äänikomennoilla. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton™ kanssa, ja siinä on SYNC AppLink -äänitoiminto älypuhelinsovellusten käynnistämistä varten. Tablettimaiset, jopa 8-tuumaiset värikosketusnäytöt toimivat nipistys- ja pyyhkimiseleillä.

Fiesta Active vastaa kuluttajien kasvavaan mieltymykseen liikkuvaa digitaalista multimediaa kohtaan Bluetooth-yhdistettävyydellään, kahdella vakiovarusteena tulevalla USB-portilla sekä integroidulla valinnaisella CD-soittimella. Riippumatta siitä, millä tavoin musiikkia kuunnellaan, Fiestan äänentoistojärjestelmä takaa korkealaatuisen äänentoiston muun muassa B&O PLAY Sound System -järjestelmän avulla.

Vain Fordin malleissa ympäri maailman saatavilla olevan B&O PLAY -äänentoistojärjestelmän audiokokemusta on paranneltu yksilöllisellä kaiuttimien asemoinnilla ja kalibroinnilla. Fiesta Activessa on kymmenen kaiutinta, sisältäen tavaratilaan asennetun Subwoofer-kaiuttimen sekä kojelaudan päällä sijaitsevan keskitason kaiuttimen, joissa on alumiininen B&O PLAY -logo sekä ainutlaatuinen valoa heijastava reikäkuvio. Vahvistimen kokonaisteho on 675 wattia, ja sitä ohjataan Digital Signal Processing Amplifier -vahvistimella, jolla voi säätää tasausta ja äänen miksausta muun muassa Surround Soundin avulla rikkaan ja voimakkaan äänimaailman takaamiseksi kaikille matkustajille.

”Uudet Active-mallimme tekevät matkasta elämyksen itsessään. Ominaisuudet, kuten SYNC 3, ensiluokkainen B&O PLAY -audiojärjestelmä sekä avattava panoramakatto tekevät asiakkaamme tyytyväisiksi jokaisella matkalla”, totesi de Waard.

Tehokkaat moottorit aktiiviseen elämäntyyliin

Fordin hienostunut 1,0-litrainen EcoBoost-moottori sekä 1,5-litrainen TDCi-dieselmoottori tuovat tehokkuutta ja polttoainetaloudellisuutta luokkansa parhaaseen ajokokemukseen ja vähentävät omistajille koituvia kustannuksia, noudattaen uusimpia Euro 6 -päästöstandardeja.

1.0-litraisesta EcoBoost-moottorista on Suomessa myynnissä 100- ja 125-hevosvoimaiset versiot. Fordin uudessa kuusivaihteisen manuaalivaihteistossa on tehokkaampi kitka-arkkitehtuuri, mikä tukee matalampia CO2-päästöjä. Manuaalivaihteisen Fiesta Activen CO2-päästöt ovat alkaen 114 g/km ja polttoaineen kulutus 5,0 l/100 km*. Kuusivaihteisen automaattivaihteiston, jonka vaihteita voi vaihtaa ohjauspyörässä olevilla valitsimilla, ja 100 hevosvoimaisen moottorin yhdistelmän tuottamat CO2-päästöt ovat 139 g/km ja polttoaineen kulutus 6,1 l/100 km.

Turboahdetussa kolmisylinterisessä 1,0-litraisessa EcoBoost-moottorissa on muun muassa polttoaineen korkeapaineinen suoraruiskutus, muuttuva venttiilien ajoitus ja innovatiivinen sylinterien keskilinjasta sivussa oleva kampiakseli.

Fordin 1,5-litrainen TDCi-moottori on Suomessa saatavana 120-hevosvoimaisena ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla varustettuna. Tämän moottorin CO2-päästöt ovat alkaen 112 g/km ja polttoaineen kulutus 4,4 l/100 km. Viime vuonna markkinoille tullut 120-hevosvoimainen versio on ensimmäinen korkeatehoinen dieselmoottori Fiesta-malleihin, ja siinä yhdistyy teho, vääntövoima ja polttoainetaloudellisuus hauskan ajokokemuksen takaamiseksi.

Auton hienostuneisuutta korostavat 1,5-litraisen TDCi-moottorin optimoidut palotilat ja turboahdin, yhdistettynä 120-hevosvoimaisen moottoriversion muuttuvageometrinen teknologiaan, sekä paranneltu polttoaineen ruiskutus. Älykäsuudelleenlatausominaisuus parantaa polttoainetaloudellisuutta kytkemällä laturin valikoivasti käyttöön sekä lataamalla akkua ajoneuvon käydessä vapaalla tai jarruttaessa.

Fiesta Activen polttoainetaloudellisuutta korostaa lisäksi Auto Start-Stop-teknologia, joka on vakiovarusteena kaikissa 1,0-litraisissa EcoBoost-moottoreissa ja 120 hevosvoiman 1,5-litraisissa TDCi-dieselmoottoreissa. Kaikissa 1,0-litraisissa EcoBoost- moottoreissa saatavilla oleva aktiivinen säleikönsulkija sulkee etusäleikön automaattisesti vähentäen jäähdytystä silloin, kun viileää ilmavirtausta ei tarvita.

Suomessa Fiesta Active –malliin on saatavissa Active I ja Active III -varustetasot.Täysin uusi Fiesta Active on osa kokonaisvaltaisimpaa ja monipuolisimpaa Fiesta-mallistoa sitten ikonisen pikkuauton lanseerauksen yli 40 vuotta sitten. Tyylikäs Fiesta Titanium, Ford Performancen innoittama Fiesta ST-Line sekä ylellinen Fiesta Vignale soveltuvat lähes kaikkiin elämäntyyleihin.

# # #

Android ja Android Auto ovat Google Inc:n rekisteröityjä tavaramerkkejä.

* Ilmoitetut polttoaineen/energian kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivien (EC) 715/2007 ja (EC) 692/2008 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Polttoaineen kulutus ja CO2-päästöt on määritelty ajoneuvotyypin, ei yksittäisen auton mukaan. Käytetty testaustapa mahdollistaa vertailtavuuden eri autotyyppien ja valmistajien välillä. Todellisessa käytössä polttoaineen kulutus voi vaihdella johtuen (yksilöllisistä) auton asetuksista, ajokäyttäytymisestä, käytössä olevista teknisistä varusteista kuten ilmastoinnista ja muista mahdollisista ei-teknisistä tekijöistä. CO2 on pääasiallisin ilmaston lämpenemistä aiheuttava kasvihuonekaasu.

1. syyskuuta 2017 lähtien tietyille uusille autoille myönnetään tyyppihyväksyntä World Harmonised Light Vehicle Test Procedure -testimenetelmän (WLTP) avulla direktiivin (EU) 2017/1151 mukaisesti siten kuin sitä on muutettu. Se on uusi ja totuudenmukaisempi testimenetelmä polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen mittaamiseen. 1. syyskuuta 2018 lähtien WLTP korvaa kokonaan New European Drive Cycle -syklin (NEDC), joka on nykyinen testimenetelmä. NEDC-siirtymäajan aikana WLTP:n polttoaineen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvoja verrataan NEDC-menetelmään. Uusi menetelmä poikkeaa hieman aiemmasta polttonestetaloudellisuuden ja päästöjen mittauksesta, koska tiettyjä testielementtejä on muutettu, eli samalla autolla voi olla eri polttonesteen kulutuksen ja CO2-päästöjen arvot eri testeissä.



Uutiset